Adreno Loading

در حال بارگذاری

مجموعه رزیدنت اویل

بررسی تکامل مجموعه رزیدنت اویل از ابتدا تا انتها

account_circleبهنام بختیاری
date_range۱۴۰۰/۰۳/۲۹ - ۰۰:۱۱ | بروزرسانی در ۱۴۰۰/۰۳/۲۹ - ۰۰:۱۳
list_altدسته‌بندی: مقالات

مجموعه رزیدنت اویل از ابتدا همیشه در حال تحول و تکامل بود. کپ کام در نظر داشت که تغییراتی را بر روی بازی اعمال نماید تا بتواند واکنش های بهتری را از کاربران دریافت نماید و همچنین بازی را از حالت یکنواخت و تکراری بودن خارج نماید.


تغییرات انجام شده گاهی بسیار عالی بودند و نظرات مثبت کاربران را به همراه داشتند که باعث میشد کاربران جدید بسیاری به سمت رزیدنت قدم بردارند. گاهی به هیچ وجه راضی کننده نبودند و نظرات منفی بسیاری را به سمت خود جذب می کردند تا جایی که حتی کاربران این مجوعه بازی را کنار گذاشتند.

 

 

سیر تکامل مجموعه رزیدنت اویل

 


مجموعه رزیدنت اویل از زمان ارائه اولین قسمت خود یعنی حدود 25 سال پیش تا به امروز آزمون وخطاهای بسیاری را انجام داده تا بتواند بهترین نتایج را به دست بیاورد و بر روی مجموعه خود اجرا نماید. در واقع تغییرات بسیاری در رزیدنت اعمال شد زیرا با توجه به گذشت زمان نیاز کاربران و بازار گیم تغییر پیدا می کرد و مجموعه برای اینکه بتواند خود را سرپا نگه دارد مجبور بود مسیر تغییر را در پیش بگیرد.


همین موضوع باعث شده که مجموعه رزیدنت اویل همانند 25 سال پیش همچنان در صدر لیست علاقه مندی های کاربران باشد و بتواند جایگاه خود را حفظ نماید. از این رو تصمیم گرفتیم که با در نظر داشتن سوابق این مجموعه آن را به صورت کامل از ابتدا تا انتها با توجه به تغییرات و تکاملی که در تمام قسمت های بازی از جمله مبارزاتی و دوربین ها رخ داده را بررسی نماییم.

 

 

محبوبیت 25 ساله رزیدنت اویل

 


ترس در حرکت کردن


بازی‌ های کلیدی: رزیدنت اویل (عرضه در سال ۱۹۹۶)، رزیدنت اویل ۲ (عرضه در سال ۱۹۹۸)


فضای ترسناک حاکم بر بازی خصوصا در قسمت های اول مجموعه رزیدنت اویل به دلیل وجود هیولاهایی که در عمارت اسپنسر و شهر راکون سیتی کمین کرده بودند، نبود بلکه بیشتر ترس از این بود که چگونه از چنگال این هیولاها فرار کنیم. کپ‌ کام برای اینکه در این صحنه حس سینمایی را برای کاربر تداعی کند از دوربین ثابت درون مکان‌ های مختلف بازی استفاده کرد. مکان هایی نظیر ساختمان‌ های فرسوده‌، راهرو‌های تنگ و تاریک و تأسیسات زیرزمینی.


اما این موضوع باعث شده بود که کاراکترها برای جا به جایی دچار مشکل شوند البته این مشکل به دلیل محدودیت های سخت افزاری نیز بود. کنترل کردن شخصیت‌ هایی نظیر کریس ردفیلد، جیل ولنتاین و لئون اس کندی مانند این بود که بخواهیم یک تانک را درون گل و لای به حرکت در بیاوریم.


استفاده از جهت‌ های چپ و راست کنترلر باعث میشد که کاراکترها چرخش پیدا کنند. جهت‌ های بالا و پایین، جلو و عقب رفتن شخصیت‌ ها، جهت‌ دوربین بازی را تعیین می‌ کردند. اینکه بتوانید کاراکترها را به خوبی مدیریت کنید و موقعیت دوربین را به سمتی که نیاز است نگه دارید یکی از کارهای سختی بود که برای رسیدن به آن دستگاه تایپ معروف در ۲ قسمت اول مجموعه رزیدنت اویل باید انجام می دادید.


همین موضوع توانست از مهم ترین عوامل تشکیل دهنده رزیدنت اویل 1 و 2 شود. درست است که آن ها یکسری محدودیت سخت افزاری بودند اما کمپانی توانست با مدیریت عالی این محدودیت ها را به یکی از عناصر تاثیر گذار در بازی تبدیل نماید.

 

 

ترس از حرکت کردن

 


سازگار شدن برای بقا


بازی‌ های کلیدی: مجموعه رزیدنت اویل ۳: نمسیس (عرضه در سال ۱۹۹۹)، رزیدنت اویل – کد ورونیکا (عرضه در سال ۲۰۰۰)


بازی «رزیدنت اویل ۳: نمسیس» مدت کوتاهی پس از زنده ماندن جیل ولنتاین از Mansion Incident رخ دهد. اما در همین مدت زمان کوتاه گویا مهارت های بسیاری را یاد گرفته است. مجموعه رزیدنت اویل ۳ اولین قسمت این مجموعه است که در آن حرکات بازیکنان گسترش پیدا می کند. کاربر می تواند در این بازی به صورت 180 درجه بچرخد و یک چرخش کامل را داشته باشد تا بتواند تمام محیط اطراف خود را به خوبی ببیند.


دشمن را به عقب هل بدهد و حتی می توان در صورت داشتن مهارت کافی در برابر ضربات دشمن جا خالی داد. شاید در نظر بازیکنان چنین تغییراتی چندان نیاز نبود اما در واقع برای مقابله با نمسیس این ویژگی ها بسیار کارآمد و مورد نیاز بودند.


 رزیدنت اویل ۳ نیاز داشت تا یک مقدار اکشن بیشتری وارد داستان بازی خود نماید. محیط کاملا سه‌ بعدی و ریل‌-تایم بود و همچنین دوربین پویا به این مجموعه رزیدنت اویل راه پیدا نمود. به همین دلیل بازی با مبارزات سریع تری همراه شد. حتی در نبرد با یکی از باس فایت‌ها (شکل جهش‌ یافته ‌ی الکساندر اشفورد)، کلیر بین حرکت سوم‌ شخص و نشانه‌ گیری اول‌ شخصی با اسلحه‌ی MR7 تغییر حالت می‌ داد و این امر به ‌سرعت و ریتم مبارزه افزوده بود. از این طراحی ترکیبی بعدها در بازی Resident Evil: Dead Aim هم استفاده شد.

 

 

سازگار شدن برای بقا

 


تکامل تدریجی


بازی ‌های کلیدی: رزیدنت اویل ریمیک (عرضه در سال ۲۰۰۲)، رزیدنت اویل زیرو (عرضه در سال ۲۰۰۲)


مجموعه بازی رزیدنت اویل در اوایل دهه‌ ی ۲۰۰۰ میلادی این موضوع را به کاربران نشان داد که گاهی اوقات برای کشتن یک زامبی تنها شلیک کردن به سر او کافی نیست زیرا ممکن است این کار تنها اوضاع را بدتر کند. در سال ۲۰۰۲، کپ‌ کام با عرضه ‌بازی رزیدنت اویل ۱ بر روی کنسول گیم‌ کیوب، توانست با ایجاد تغییرات گسترده بصری و طراحی دوباره‌ شیوه‌ ی کنترل کردن بازی، ژانر ترس و بقا را در بازی عمیق تر نماید.


در این قسمت یک زامبی جدید وارد بازی شد که Crimson Head نام داشت و می توانست چالش بازی را برای کاربر بیشتر نماید. این زامبی ها پس از کشته شدن از بین نمی رفتند و بار دیگر از زمین بلند می شدند و حتی قدرت بیشتری نیز پیدا می کردند. این موضوع توانست باعث هیجان و وحشت بیشتر کاربران شود. برای از بین بردن این زامبی ها باید بدن آن ها به صورت کامل سوزانده میشد و یا اینکه سر آن ها را جدا می کردند.


بازی «رزیدنت اویل: زیرو» هم همین ایده را در ساخت بازی خود به کار برد. حتی یک سیستم مبارزاتی جدید به نام Partner Zapping را وارد بازی کرد. این سیستم مبارزاتی به کاربر اجازه میداد برای حل پازل‌ ها، تبادل منابع و استفاده‌ ی بهتر از تجهیزات بین ربکا چمبرز و بیلی کوئن بتواند کنترل شخصیت را تغییر دهید.

 

 

تکامل تدریجی

 

 

تجربه ‌ی چشم‌ اندازهای تازه


بازی ‌های کلیدی: رزیدنت اویل: سوروایور (عرضه در سال ۲۰۰۰)، رزیدنت اویل: آمبرلا کرونیکلز (عرضه در سال ۲۰۰۷)


مجموعه رزیدنت اویل ۷ نشان داد اگر زاویه دید اول شخص به بازی اضافه شود تا چه میزان می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد. البته اولین بار نبود که کپ کام یک زاویه دید نزدیک را تجربه می کرد زیرا در نسخه های قبلی نیز چنین چیزی را استفاده کرده بود.  بازی «رزیدنت اویل: سوروایور» برای اولین بار یک زاویه دید نزدیک در آن به کار گرفته شد، اما این بازی به دلیل ژانر و ضعف هایی که در روند آن وجود داشت، نتوانست مسیر موفقیت را در پیش بگیرد.


اما کپ کام باز هم اصرار بر عرضه بازی با زاویه دید نزدیک را داشت و بازی Resident Evil: Dead Aim را در سال ۲۰۰۳ ارائه نمود. البته در این بازی ترکیبی میان حرکت کردن در زاویه سوم‌ شخص و مبارزات اول‌ شخص را به کار گرفت.


اما باز هم نتوانست موفقیت چندانی کسب کند. درست در همین زمان کنسول «نینتندو وی» عرضه شد و کپ کام توانست پی ببرد که چگونه باید زاویه بازی را به درستی در مجموعه رزیدنت اویل اجرا نمود. بازی «رزیدنت اویل: آمبرلا کرونیکلز» و نسخه بعدی آن یعنی «رزیدنت اویل: دارک‌ساید کرونیکلز» به طرز شگفت ‌آوری عالی بودند. در این نسخه ها نیز کاربران متوجه شدند زمانی که از فاصله نزدیک به سر دشمنان شلیک نمایند، می تواند موثرتر باشد.

 

 

تجربه چشم اندازهای تازه

 


دوربین روی شانه


بازی کلیدی: رزیدنت اویل ۴ (عرضه در سال ۲۰۰۵)


اهمیت بازی رزیدنت اویل ۴ در تاریخ بازی های ویدئویی غیر قابل انکار است. این نسخه به یاد ماندنی ترین نسخه از مجموعه بازی رزیدنت اویل است. رزیدنت اویل ۴ تاثیر بسیاری بر روی بازی ‌های تیراندازی سوم ‌شخص پس از خود داشته است، تا جایی که تقریبا ژانر این سبک از بازی ها را متحول نمود.


دوربین در اینجا از قسمت های تاریک دور شده بود و از بالای شانه کاراکتر اصلی بازی یعنی لئون اس می توانستیم محیط را مشاهده نماییم. این نمای تقریبا بسته باعث شد که احساس ترس و وحشت بیشتری به کاربر وارد شود که با فضای بازی کاملا هماهنگ بود.


از این زاویه شما انبوهی از زامبی ها را می دیدید که به سمت شما می آیند و نیاز داشتید که شلیک های حساسی را انجام دهید تا آن ها را از بین ببرید. در رزیدنت 4 شما امکان سفارشی سازی کردن سلاح را برای خودتان داشتید چیزی که در نسخه های قبل از آن دیده نشده بود. سیستم مبارزاتی بهتر شده بود و کاربر می توانست روان تر به مبارزه بپردازد که در مجموعه رزیدنت اویل 5 و 6 این موضوع کمی تغییر پیدا کرد.

 

 

دوربین روی شانه

 


ورود به دنیای اکشن


بازی ‌های کلیدی: رزیدنت اویل ۵ (عرضه در سال ۲۰۰۹)، رزیدنت اویل ۶ (عرضه در سال ۲۰۱۲)


همان طور که گفته شد سیستم مبارزاتی در رزیدنت اویل 4 توانست نسخه های بعدی را نیز تاثیر تاثیر قرار دهد. در رزینت 4 شاهد این بودیم که المان های ترس و وحشت بیشتری به بازی اضافه شدند و زمینه را برای ترسناک تر شدن بازی فراهم کردند. همچنین جذابیت ها و ویژگی های بازی نیز پابرجا بودند. تمام این ویژگی ها باعث شد که مجموعه رزیدنت اویل 4 بتواند به موفقیت بیشتری دست پیدا کند.


در مجموعه رزیدنت اویل ۵ المان های اکشن به بازی اضافه شد. همچنین کاراکترها و موسیقی متن بازی کاربر را به سمت سریع تر شدن بازی سوق می داد. اما بازی کمی بلاتکلیف بود و نمیدانست دقیقا چه مسیری را در پیش بگیرد، اما در ادامه رزیدنت اویل 6 توانست مسیر خود را از ابتدا مشخص نماید.


در رزیدنت 6 سعی نشد که بازی بهتر شود بلکه بازی به صورتی پیش رفت که در واقع بیس اصلی آن فراموش شد و بازی تقریبا از ژانر خود خارج شد و به یک ژانر اکشن تبدیل شد. به این صورت طبیعی بود که بسیاری از کاربران از این نسخه استقبال نکنند و ناراضی باشند.

 

 

ورود به دنیای اکشن

 


فرمول جدید


بازی ‌های کلیدی: رزیدنت اویل: رولیشن (عرضه در سال ۲۰۱۲)، رزیدنت اویل ۲ ریمیک (عرضه در سال ۲۰۱۹)


پس از اینکه کپ‌ کام اوضاع را آشفته دید و متوجه شد که تعداد زیادی از طرفداران خود را از دست داده است به دلیل اینکه از مجموعه رزیدنت اویل رضایت ندارد، در نسخه جدید خود تصمیم گرفت که مسیر رزیدنت 4 را در پیش بگیرد تا به این طریق به ریشه های خود بازگردد.
تمام این اتفاقات منجر به ساخت بازی Resident Evil Revelations شد که می توان گفت یک نتیجه خوب و عالی بود و توانست نظرات مثبت بسیاری را به سمت خود جلب نماید. سیستم مبارزاتی را تغییر دادند و المان های جدید به آن اضافه کردند.


کپ کام در کنار ساخت مجموعه جدید شروع به انجام یک کار جالب نمود و آن ریمیک و بازسازی نسخه های قدیمی و معروف و موفق مجموعه رزیدنت اویل بود. این کار را با ریمیک «رزیدنت اویل ۲» شروع کرد. همان بازی های قدیمی را با گرافیک جذاب و امروزی ساختند و باعث شدند که کاربران همان حس نوستالژی را نسبت به بازی ها با ظاهری جدید داشته باشند. در نهایت یک نتیجه عالی برای کمپانی به جا ماند و کاربرانی که بسیار راضی و خوشحال بودند. استقبال فراوانی نیز از مجموعه رزینت اویل شد و در نهایت تبدیل به ترسناک ترین مجموعه بازی های ویدئویی در جهان شد.

 

 

فرمول جدید در بازی

 


زاویه‌ ی دید اول ‌شخص


بازی ‌های کلیدی: رزیدنت اویل ۷ (عرضه در سال ۲۰۱۷)، رزیدنت اویل: دهکده (عرضه در سال ۲۰۲۱)


همان طور که در بالا اشاره شد پس از ارائه بازی «رزیدنت اویل ۶» بازخوردهای منفی کاربران اوج گرفت و کپ کام متوجه شد که باید در مجموعه رزیدنت اویل یک تغییر اساسی را ایجاد نماید و مسیر جدیدی را در پیش بگیرد تا بتواند یک مجموعه بی نظیر را خلق کند.


در نهایت رسیدیم به مجموعه رزیدنت اویل 7 که در واقع نتیجه به کار بردن یک فرمول جدید برای این قسمت بود و می توان گفت شاهکاری به تمام معنا از سمت کپ کام ارائه شد. در ابتدای عرضه ی این قسمت طرفداران باز هم نسبت آن جبهه گرفتند و از آن انتقاد کردند اما رفته رفته به سمت این بازی آمدند و استقبال خوبی از آن شد.


 برای دومین بار در تاریخ قسمت‌ های اصلی مجموعه‌ رزیدنت اویل کپ‌ کام ریسک کرد تا بتواند با تغییرات جدید در بازی، مانند تغییر سیستم مبارزاتی و زاویه دوربین بازی را دوباره زنده کند و کاربران را به سمت آن بازگرداند. در ادامه فرصتی برای مجموعه رزیدنت اویل پیش آمد که دوباره بتواند درخشش سابق را به دست بیاورد.

 

 

زاویه دید اول شخص

 

 

تغییر زاویه دوربین شاید در ظاهر یک تغییر ساده و حتی بی اهمیت باشد اما در واقع همین تغییر کوچک می تواند میزان ترس بیشتری را برای کاربر به همراه داشته باشد. اما سیستم مبارزاتی همچنان جای کار داشت و تقریبا ضعیف بود.


اما کمپ کام برای رفع این مشکل نیز تصمیم گرفت که در بازی Resident Evil Village از فرمول تغییرات رزیدنت 7 و همچنین حال و هوای رزیدنت 4 استفاده نماید. از این رو در رزیدنت جدید می توان شاهد صحنه ها و ویژگی هایی بود که تاکنون در هیچ نسخه دیگری مشاهده نشده است. در بخش مبارزات اوضاع بهتر است و باعث شده که مبارزات سرعت بیشتری به خود بگیرند و از آن حالت ضعف جدا شوند.


ایجاد و ساخت یک اتمسفر و جو جدید برای بازی که بیشتر از المان های ماورا طبیعی سرچشمه گرفته اند نیز در بازی بی تاثیر نبوده است. گسترش آپشن های مجموعه رزیدنت اویل ۷ و اضافه کردن یکسری دشمنان تازه‌ مانند گرگینه‌ و خون‌ آشام ها می تواند بازی را بهتر نماید و به آن تنوع ببخشد. همچنین تمام این موارد می تواند چالش های بیشتری را در مسیر کاربر قرار دهد. در واقع می توان به این نتیجه رسید که کپ کام هر بار که اقدام به ایجاد تحولی اساسی نموده توانسته مجموعه رزیدنت اویل را از سقوط نجات دهد و دوباره در صدر لیست بازی های ترسناک قرار دهد.

 

 

تغییر زاویه ی دوربین

 


با توجه به اینکه مجموعه رزیدنت اویل چیزی حدود 25 سال است که همراه گیمرهای حرفه ای می باشد، سخت است که به خاطر وجود ضعف هایی در برخی از قسمت ها از آن جدا شد. اما کپ کام بهترین مسیر را در پیش گرفت تا با تغییرات اساسی بتواند کاربران را راضی نگه دارد و هر نسخه نسبت به نسخه قبل بهتر شود و ایرادات خود را رفع نماید.

 

اشتراک گذاری:
لینک کوتاه:
https://adreno.ir/b/46 file_copy

نظرات

insert_comment
نظری ارسال نشده است.