Adreno Loading

در حال بارگذاری

بازی مس افکت

چرا از نظر گیمرها پایان بندی سه گانه مس افکت بد است؟

account_circleبهنام بختیاری
date_range۱۴۰۰/۰۳/۲۵ - ۱۳:۵۲ | بروزرسانی در ۱۴۰۰/۰۳/۲۵ - ۱۳:۵۴
list_altدسته‌بندی: مقالات

به طور معمول پایان بندی داستان ها و یا بازی ها دارای اهمیت بیشتری نسبت به داستان و روند کلی ماجرا هستند. در بسیاری از آثار هنری بزرگ شاهد این موضوع هستیم که پایانی نه چندان عالی دارند و به همین دلیل میان طرفداران این آثار همیشه انتقاد و بحث هایی وجود دارد.

 

 

پایان بندی مس افکت

 

 

در صنعت و دنیای بازی نیز چنین مشکلی وجود دارد. تا به حال چندین مجموعه دیده شدند که با پایان بندی ضعیف و نه چندان خوب طرفداران خود را از دست داده اند. در این جا می توان به سری متال گیر سالید اشاره نمود که با پنجمین بازی اصلی مجموعه یعنی «فانتوم پین» طرفداران خود را ناامید کرد تا انحصاری‌هایی مانند «هیلو» و «گیرز».


البته تمام این موارد را نمی توان صرفا به پای پایان بندی بد گذاشت بلکه در واقع گاهی اوقات تنها یک جو روانی می تواند باعث بروز یک هیجان در میان طرفداران شود در صورتی که در واقع چنین چیزی اصلا رخ نداده است. یکی از این پایان بندی های جنجالی سه گانه مس افکت می باشد.

 

 

دلیل عدم محبوبیت یک بازی

 


انتظارات بالا و غیرمنطقی طرفداران


همان طور که گفته شد ممکن است یک جو هیجانی ایجاد شود که طرفداران تحت تاثیر آن قرار گیرند و به همین دلیل از پایان بندی سه گانه مس افکت ناراضی باشند. اما باید گفت که در واقع ریشه این نارضایتی ها انتظارات غیر منطقی طرفداران است.


به طور مثال در یک بازی مانند «دیس‌آنرد» که یک داستان مستقل دارد و به صورت مجموعه نیست و قرار نیست دنباله های بیشتری داشته باشد، می تواند خیلی ساده مخاطبان خود را راضی نماید. زمانی که گیمر وارد بازی و شهر می شود. با هر نکته ای که در بازی مواجه می شود یک حس هیجان به او تزریق می شود و در واقع همه چیز جدید و خاص است. حتی داستان و شخصیت های فرعی نیز می توانند برای مخاطب جذابیت خود را داشته باشند.


اما انتظارات بسیار زیاد از بازی هایی مانند سه گانه مس افکت می تواند باعث شود که بازی هر آن چه که در اختیار گیمر قرار می دهد برای او تکراری و غیر جذاب باشد. زیرا روان او تحت تاثیر یکسری موارد قرار گرفته است. برای بازی های دیگری چون «لست آو آس» هم چنین اتفاقی رخ داده است. زمانی که نسخه اول آن به بازار آمد بسیار مورد استقبال قرار گرفت و محبوبیت بسیاری پیدا کرد. اما عده ای از منتقدان شروع به بحث در مورد فلسفه این بازی کردند و آن را زیر سوال بردند. درست زمانی که قسمت دوم آن نیز منتشر شد یکسری از منتقدان از همان ابتدا در مقابل بازی جبهه گرفتند.

 

 

انتظارات بالا و غیرمنطقی طرفداران

 



به طور حتم دلایلی که بسیاری از هواداران مطرح می کنند به هیچ وجه منطقی نیست، زیرا درگیر یک سری احساسات و هیجان شده اند. در واقع این افراد انتظار دارند که پایان بندی بازی با توجه به چیزی که در ذهن آن ها وجود دارد پیش برود نه چیزی که سازندگان بازی انجام داده اند.


البته نمی توان با قاطعیت کامل گفت که تمام انتظارات و انتقادات از پایان بندی سه گانه مس افکت بی دلیل و پایه و اساس است، زیرا این حرف تنها یک تعصب بی جا را نشان می دهد. اما می دانیم که درصد بسیاری از این انتقادات بی جا است و چندان هم با پایان بندی افتضاحی رو به رو نیستیم.


به طور مثال افراد بسیاری معتقد هستند که فرمانده شپرد توسط ریپرها شستشوی مغزی شده است و انتظار داشتند چنین موردی در بازی وجود داشته باشد و بتواند مخاطب را شگفت زده نماید. درست است که می تواند یک پایان هیجان انگیز باشد اما می توان آن را به عنوان پایان بندی سه گانه مس افکت دانست؟

 

 

انتظار طرفداران برای پایان بازی

 

 

اهمیت تصمیمات گیمر در سه ‌گانه مس افکت


دنیاسازی از جمله نقاط مثبت و قوت سه گانه مس افکت بوده است. داستان فرمانده شپرد و دنیای خیالی کهکشان راه شیری که پر از موجودات فضایی مختلف است هر یک می تواند یک داستان و روایت جذاب را برای ما داشته باشد.


همچنین تصمیمات شما می تواند بر روند بازی تاثیرگذار باشد و همین موضوع می تواند باعث شود که شما در این سه گانه سعی کنید که بهترین تصمیمات را بگیرید تا نتیجه ای عالی داشته باشد و سرنوشت بازی را نیز به خوبی رقم بزنید. به طور مثال زمانی که در نسخه یک مس افکت تصمیم می گیرید که شورای کهکشانی را نجات دهید و یا از بین ببرید. این تصمیم در نسخه دو و سه نیز تاثیر مستقیمی دارد و می تواند المان های داستان شپرد را بهم بریزد.

 

 

اهمیت تصمیمات گیمر

 


در مس افکت ۲ کلکتورها، خدمه نرماندی را گروگان می‌گیرند. در این جا سرعت عمل بسیار مهم  است. شما اگر بتوانید خیلی سریع داستان را پیش ببرید و به مرحله بعدی بروید شانس نجات دادن خدمه ها و زیر دستان شما بسیار زیاد خواهد بود. اما اگر بخواهید با سرعت کم و وقت کشی ماموریت ها را انجام دهید و به پایان برسانید. خدمه شما خیلی راحت کشته می شوند. در اینجا می توان به خوبی متوجه شد که تمام این بازی با تصمیمات شما پیش می رود و می تواند در پایان بندی سه گانه مس افکت تاثیر بسیاری داشته باشد.


داستان مس افکت ۳ در مورد حمله ریپرها به کهکشان است. برای مقابله با آن ها تقریبا تمام نژادهای موجود در کهکشان با یکدیگر متحد می شوند. انسان ها با گروهی دیگر از نژادهای مختلف کهکشان شروع به ساخت یک سلاح برای مقابله با دشمن می کنند. مرحله پایانی بازی نیز در مورد استفاده از این سلاح و نابودی دشمنان می باشد. نکته جالب بازی اینجاست  که حتی متحد شدن کل کهشان و کمک به یکدیگر برای از بین بردن ریپرها نیز نمی تواند مجوز پیروزی شما و شکست دشمن باشد. زیرا همه چیز در نهایت به تصمیم کارکتر اصلی یعنی شپرد باز می گردد.


این سلاح بزرگ کروسیبل (Crucible) نام دارد که با فعال نمودن آن بازی به شما چهار انتخاب می‌دهد: ریپرها را نابود کنید، ریپرها را کنترل کنید، هوش مصنوعی و موجودات زنده را تلفیق کنید و یا اجازه دهید ریپرها این چرخه را هم به نابودی و انقراض بکشانند.

 

 

داستان بازی مس افکت

 


پس از انتخابی که می کنید بازی یک کات سین و یا میان پرده را نمایش می دهد. در واقع این تصمیم می تواند بر تمام پایان بندی تاثیر بگذارد. بازی به پایان می رسد و میراث شپرد در چند دقیقه خلاصه می شود. یکی از دلایلی که باعث انتقاد شدید به پایان بندی سه گانه مس افکت شد همین پایان کوتاه و مختصر بود. اما در واقع سوال اصلی اینجاست که چگونه می توان از پایان بندی یک مجموعه بازی انتظار داشت تا در پایان بازی بتوانند تک تک مواردی که در بازی وجود دارد را جمع بندی نماید؟


تصمیماتی که در طول بازی گرفته می شود در همان بخش تاثیر خود را به جای می گذارد. نباید انتظار داشت که تک تک تصمیمات ریز و درشت تا پایان بازی همراه شما باشند و یا حتی تاثیر عمیقی داشته باشند. این موضوع از نظر بازی سازی غیر ممکن است جز در مواردی که تصمیمات مربوط به پایان بندی هم باشند.


پس در نهایت می توان به این نتیجه رسید که شما هر تصمیمی بگیرید بر زندگی و شخصیت شپرد تاثیرگذار است اما برخی از آن ها تاثیر لحظه ای دارند و برخی دیگر تاثیر طولانی تر که تا پایان سه گانه Mass Effect همراه شما خواهند بود. در واقع لزومی ندارد که اعتبار یک تصمیم تا پایان همراه شما باشد.

 

 

تصمیمات لحظه ای و بلندمدت

 


تاثیر شپرد بر سرنوشت کهکشان از نوع مس افکت


سه گانه مس افکت از همان بازی اول توانست یک تفاوت بسیار چشمگیر را با سایر بازی ها ایجاد نماید. در واقع بیشتر تمایل به سمت مقایسه موجودات زنده با هوش مصنوعی وجود دارد. همچنین تکنولوژی هایی که انسان می خواهد به آن ها دسترسی پیدا نماید و تمام این موارد می تواند بر زندگی انسان و همچنین کره زمین تاثیر بسیاری داشته باشد.


ریپرها که دشمنان انسان ها هستند و همچنین در کهکشان مشکلات های بسیاری را ایجاد کرده اند، موجودات بی رحمی نیستند بلکه تنها در حال دفاع از زندگی خودشان می باشند. ریپرها تاریخ تمدن ها و حیات در کهکشان را بررسی کرده اند و به این نتیجه رسیدند که همیشه مخلوق‌های موجودات زنده در برابر خالقان خود انقلاب می کند. همچنین ریپرها به دلیل داشتن سلاح های قدرتمندتر می توانند خیلی راحت در برابر موجودات دیگر پیروز شوند.

 

 

تاثیر شپرد بر سرنوشت کهکشان از نوع مس افکت

 

 

اما برای اینکه نسل موجودات زنده منقرض نشود ریپرها هر ۵۰ هزار سال به از بین بردن تمدن‌ها دست می زنند که در نهایت با باقی گذاشتن تعداد کمی از موجودات زنده می گذارند که حیات ادامه داشته باشد. در سه گانه مس افکت متوجه می شویم که این راه حل چندان بی دردسر هم نیست. در واقع تا زمانی که شپرد توانسته به میان دشمنان نفوذ نماید و برای ریپرها تهدید محسوب شود می تواند نشان از این باشد که راه حل ریپرها چندان هم پاسخگو نیست و می تواند تعادل حیات را بر هم بزند.


پس در این جا نوبت به شما می رسد که وارد میدان شوید و سعی کنید ریپرها را نابود نمایید و با استفاده از موجودات زنده و هوش مصنوعی همه را تحت کنترل خود دربیاورید. حتی می توانید ریپرها را نیز تحت کنترل خود داشته باشد و از آنها برای جنگ های خود در سه گانه مس افکت استفاده نمایید. می توانید زندگی ماشینی را با ارگانیک ترکیب نمایید و یک نسل جدید از موجودات زنده را ایجاد نمایید. در نهایت نیز می توان همه چیز را رها نمود تا ریپرها همان روال خود را طی کنند و چرخه زندگی مانند گذشته ادامه داشته باشد.

 

 

منقرض نشدن نسل موجودات زنده

 


البته که برای گرفتن هر کدام از این تصمیمات نیاز دارید بسیاری از موارد را بررسی نمایید. حتی ممکن است تصمیمی که می گیرید از لحاظ اخلاقی چندان صحیح نباشد یا تصمیمی که می گیرید نتیجه دلخوه شما را نداشته باشد. به طور مثال نمی دانید که اگر موجودات ارگانیک را ایجاد کنید می توانند باعث بروز یکسری مشکلات و اشتباهات دیگر شوند و یا اینکه نه به راحتی می توانند  در کنار انسان ها زندگی کنند.


 در واقع می توان گفت در سه گانه Mass Effect هیچ تصمیم کاملا صحیح و یا کاملا اشتباهی وجود ندارد. تمام راه حل ها مقطعی هستند. اما در نهایت مجبور هستید تصمیم بگیرید و آن را اجرا نمایید تا بتوانید کهکشان را نجات دهید و نژاد های مختلف را در کنار هم نگه دارید. با این وجود بسیار غیر منطقی است که بگوییم پایان بندی سه گانه مس افکت خیلی تک بعدی و بدون هیجان است. زیرا در آن مفهوم فلسفی عمیقی نهفته است.

 

 

جنبه های مختلف تصمیمات

 


اشتباه بزرگ 


یکی دیگر از مشکلاتی که باعث شده پایان بازی مس افکت 3 جنجالی شود این است بازی فضایی را برای تفکر در اختیار مخاطب قرار نمی دهد. پس از پشت سر گذاشتن سه گانه مس افکت و صدها ساعت ماجراجویی و درگیری، کاربران پاسخ سوالات خود را در مدت زمان حدودا یک ساعته دریافت می کند و بازی به پایان می رسد. در واقع به کاربر هیچ فرصتی داده نمی شود که بتواند نتایج را آنالیز کند و یکباره همه چیز در اختیار او قرار می گیرد و این موضوع برای پایان بازی چندان جالب نبود.


اما مشکل اصلی را نباید تنها در پایان بازی دید بلکه در واقع مشکل از ریشه و روند بازی است. زیرا باید روایت ها به گونه ای پیش برود که کاربر بتواند در طول بازی کم کم به نتایجی که می خواهد برسد. نه به صورت یکباره و در مدت زمان کم. عده زیادی از طرفداران سه گانه مس افکت نسخه دوم را بهترین بازی می دانند اما باید گفت که در این نسخه هم اشتباهات بزرگی وجود دارد خصوصا در روند روایت دنیای بایوور.

 

 

اشتباه بزرگ بازی

 


در سه گانه مس افکت با کلکتورها آشنا می شوید. در واقع نسلی از موجودات فضایی هستند که زیردست ریپرها می باشند و دستورات آن ها را اجرا می کنند. کلکتورها در هسته‌ کهکشان راه ‌شیری در حال ساختن یک ریپر عظیم ‌الجثه هستند. از طرفی فرمانده شپرد پایگاه آن ها را پیدا می کند و این ریپر عظیم ‌الجثه را نابود می کند.


در طول بازی نسخه 2 هیچ گونه توضیحی در مورد ریپرها داده نمی شود و کاربر با سوالات بسیاری در بازی رها می شود. در صورتی که وظیفه بازی است تا به سوالات گیمر پاسخ دهد.
در ساخت مس افکت ۲ به پایان بندی چندان توجهی نشده است و نویسندگان بازی نیز نتوانسته اند به خوبی روند بازی را در دست داشته باشند، حتی باعث شدند که  نسخه یک این بازی نیز زیر سال برود. در قسمت یک شپرد به عنوان یک رهبر در بازی بود و همچنین اسرار بسیاری را فاش نمود. اما در قسمت دو او را به یک قهرمان اکشن تبدیل کردند که برای نجات انسان بجنگد.


مس افکت ۳ که آخرین نسخه از سه گانه مس افکت بود در واقع داستان نسخه دو را ادامه داده بود، به همراه یک پایان بندی عجله ای و سریع. در اینجا مشخص می شود که اگر نسخه دوم دارای داستان و روایت قوی تری بود نسخه سه نیز می توانست یک داستان دقیق و عالی را داشته باشد و همچنین یک پایان بندی عالی را برای سه گانه مس افکت ارائه دهند تا تمام طرفداران نیز از آن راضی باشند.


اما به دلیل اشتباه در نسخه دوم این اشتباه به نسخه سوم منتقل شد و همه چیز به همین صورت درآمد که کاربران از این سه گانه ناراضی باشند.

 

 

مشکلات سه نسخه بازی

 

عظمت یک حماسه


سه گانه مس افکت آن‌ طور که انتظار داشتیم به پایان نرسید. بیشتر افراد تمایل داشتند که شاهد یک پایان بندی بسیار حماسی و پر پیچ و خم باشند. اما پایان بندی سه گانه مس افکت به این صورت است که اتحاد تمام نژادها باعث می شود که زمین را پس بگیرند تا دوباره خانه انسان ها شود، فرمانده شپرد و اندرسون راه خود را به سمت Crucible باز می‌کنند. ریپرها تلاش می کنند تا اجازه ندهند شما به خط پایان بازی برسید، اما در نهایت نمی توانند، شما موفق می شوید و بازی به پایان می رسد.


درست است که انتظار کاربران از پایان بندی سه گانه مس افکت به شکل دیگری بود اما باز هم می توان گفت در نهایت حماسه شپرد به پایان می رسد و در واقع گفته می شود که تمام تصمیمات شپرد نیز در حیات کهکشان تاثیر نداشته است. انتظار کاربران این بود که از شپرد یک قهرمان ساخته شود تا همیشه نامش در تاریخ بازی ها به جای بماند و به دلیل عدم وجود چنین پایانی، کاربران خشمگین شدند و عنوان بدترین پایان بندی را به این سه گانه دادند.

 

 

عظمت یک حماسه

 


در پایان اگر سه گانه مس افکت دارای پایان بندی بسیار عالی و بی نقصی نبود، اما توانست روایت های قبلی را پوشش دهد و جواب تمام سوالات شما را هر چند سریع بدهد. می توان گفت یک پایان بندی قابل قبول دارد زیرا در نهایت همه چیز مشخص می شود و به حقیقت دست پیدا می کنید. اگر استودیو بازی و نویسندگان بازی زمان بیشتری برای ساخت و ارائه آن قرار می دادند می توانستیم یک پایان متفاوت تر را مشاهده نماییم. اما در نهایت شاهد چنین پایانی هستیم و می توان آن را به عنوان یک کار قابل قبول پذیرفت. نظر شما در مورد پایان بندی سه گانه مس افکت چیست؟

 

اشتراک گذاری:
لینک کوتاه:
https://adreno.ir/b/41 file_copy

نظرات

insert_comment
نظری ارسال نشده است.